terug
“ACHTER DE SCHERMEN SPELEN INNOVATIEVE OPLOSSINGEN VAN TECH-PARTIJEN EEN CRUCIALE ROL”
Onlangs zijn de inzendingen voor de AMMA Awards 2025 gesloten. De jury is aan zet om te bepalen wiens werk genomineerd wordt en wie uiteindelijk op 22 mei met een AMMA Award naar huis gaat. Nino Bavelaar, Senior Digital Director bij GumGum en jurylid in de categorie Beste Media-innovatie, blikt alvast vooruit.
Nino, voor de mensen die GumGum niet kennen, kun je uitleggen wat GumGum doet?
“GumGum, met het hoofdkantoor in Los Angeles, is een digitaal advertentieplatform. We helpen adverteerders wereldwijd door digitale video- en display-advertenties via programmatic inkoop aan het juiste publiek te koppelen, ondersteund door een netwerk van uitgevers. GumGum biedt zelf ontwikkelde technologieën op het gebied van Rich Media-creatie, Attention Measurement en Contextual Targeting.
Deze drie volledig geïntegreerde elementen bieden unieke inzichten en optimalisatie mogelijkheden. Alle verzamelde data uit campagnes en het open web worden centraal opgeslagen in de Mindset Graph, waarmee adverteerders datagestuurde contextuele targetingstrategieën kunnen ontwikkelen. Deze strategieën zijn inzetbaar binnen het GumGum-netwerk, maar ook cross-channel als zelfstandige data-oplossing.”
GumGum is dit jaar hoofdsponsor van de AMMA’s, een vakprijs die draait om media. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
“Ik zie de AMMA’s vooral als een moment voor bureaus en adverteerders om te schitteren. Toch spelen achter de schermen innovatieve oplossingen van tech-partijen, zoals GumGum, vaak een cruciale rol. Ze fungeren als katalysator en helpen bij het realiseren van unieke campagnes en cases. Via dit sponsorship willen we dat graag onder de aandacht brengen. De AMMA's hebben daarnaast ook relatief veel aandacht voor aanstormend talent. Dat is een initiatief dat we ondersteunen en waar we ons merk graag aan verbinden.”
“Stiekem kijk ik ook erg uit naar de afterparty in de Escape”
Wat is GumGum’s kijk op de AMMA’s en waar kijk je het meest naar uit?
“Er zijn genoeg awards in de media-industrie, maar mede door de invloed van VIA zijn de AMMA's extreem relevant. Ze spreken een brede doelgroep aan met verschillende specialisaties en geven een prachtig overzicht van het beste werk in ons vak. Het is een geweldig moment om inspiratie op te doen en te zien waar we ons aan kunnen meten. Stiekem kijk ik ook uit naar de afterparty in de Escape, waar GumGum het feestje in de kelder mag verzorgen – dat belooft een leuke avond te worden!”

Je zit ook in de jury in de categorie Beste Media-innovatie. Waar ga jij het meest op letten?
“Je zou het misschien niet verwachten gezien mijn huidige functie, maar ik kom uit een familie van creatievelingen en reclamemensen. Mede daardoor heb ik mij ook aangesloten bij de Creative Taskforce van VIA. Uiteraard volg ik gewoon de criteria van de 'Beste Media-Innovatie' categorie, maar stiekem heb ik wel extra aandacht voor het 'creatieve' element van de campagnes en bijbehorende cases. Creatie en innovatie gaan naar mijn mening sowieso hand in hand. Het beste werk op dat gebied mag wat mij betreft, zeker nu, wel wat meer onder de aandacht komen.”
Heeft GumGum ook cases ingediend en waarom specifiek in deze categorie?
“Zelf doen we ook zeker mee binnen de 'Beste Media-innovatie-categorie'. Abovo-Maxlead heeft onze service, techniek en netwerk ingezet voor een innovatieve Basic-Fit campagne. In de campagne hebben we slim gebruikgemaakt van Predictive AI-modellen, om inzichtelijk te krijgen hoeveel aandacht Basic-Fit terugkrijgt van de consument over de verschillende cross-channel media inzetten. De case laat zien dat optimaliseren richting aandacht -in dit geval meer focus op duurdere, grote impactvolle creaties en relevante goed presterende contextgroepen- leidt tot een toename van belangrijke merkresultaten zoals ad recall & awareness, maar ook KPI's zoals 'on-site performance' & 'conversies'.”
“Ik geloof dat innovatie in media en advertenties altijd hand in hand moet gaan met de menselijke ervaring.”
GumGum is een internationaal bedrijf. Zijn er verschillen in hoe er naar media wordt gekeken? (denk aan inzet, gebruik, gewoontes etc)
“Ruim drie jaar geleden betrad GumGum de Beneluxmarkt via een overname van JustPremium (Rich Media Specialist afkomstig uit Amsterdam). Mede daarom hebben we nog steeds +40 collega's die vanuit Amsterdam opereren en zijn we goed vertegenwoordigd, inclusief een sterk netwerk van lokale uitgevers. We hebben een mondiale focus en daardoor veel innovatiekracht, maar ook lokale kennis over wat de behoeftes zijn in de markt. Die balans is erg belangrijk en daar probeer ik een rol in te spelen.
Ik geloof dat innovatie in media en advertenties altijd hand in hand moet gaan met de menselijke ervaring. Bij GumGum blijven we ons richten op impactvolle, creatieve oplossingen, terwijl we continu leren en groeien met de industrie. Ik ben benieuwd hoe de industrie zich de komende jaren doorontwikkeld, vooral nu we de grenzen van wat mogelijk is blijven verleggen in digital advertising. Wie weet komen we wel een case tegen die dé weg naar de toekomst plaveit.”
Afterpartytickets
Vanaf woensdag 12 februari is het mogelijk om kaarten te kopen voor de afterparty. Dit kan door in de rechterhoek van de pagina op tickets te drukken.